این روزها که بازار تولید محتوا حسابی داغه خیلی کلمه تولید محتوا رو در جاهای مختلف می شنویم. تو آگهی های استخدام مختلف کلمه تولید محتوا رو میبینیم ولی نمیدونیم که واقعا کارفرما منظورش چیه چون زیر این عنوان شغلی کلی نرم افزار نوشته که شاید برای متخصص بودن در هر کدوم چندین سال وقت لازمه و اینکه الان دقیقا چی میخواد براش آماده کنیم واقعا داستان
محتوا چیه ؟
هر چیزی که بتونیم باهاش پیامی رو انتقال بدیم و روی یک نفر تاثیری بذاریم، محتوا محسوب میشه. محتوا میتونه حتی یک اشاره باشه، به همین سادگی ولی خب اشاره هم یک محتوا محسوب میشه .محتوا مثل آب میمونه و میتونه تو ظرف های مختلفی قرار بگیره. مثلا شما میتونید با تولیدیک مقاله پیامی رو انتقال بدید و یا روی فردی اثر بذارید و یا میتونید با تولید یک عکس هم این کار رو انجام بدید
آیا محتوا تاریخ انقضا دارد؟
بسته به استراتژی تولید کننده محتوا میتونه متفاوت باشه. فرض کنید محتوایی رو از یک رویداد آماده میکنید، خب نهایتا با تموم شدن اون رویداد دیگه نمیتونید از محتوای تولید شده چندین و چند بار استفاده کنید و نهایتا در یک گزارش سالیانه بخشی از اون رو میتونید بیارید. ولی فرض کنید که شما در مورد محصول، خدمت و یا یک روند مرسوم در شرکت مثلا نحوه ثبت سفارش، محتوا تولید میکنید. تا زمانی که این محصول یا خدمت و فرآیند در شرکت یا سازمان وجود دارد این محتوا قابل استفاده است.
یک محتوای خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
یک محتوا خوب باید دارای سه ویژگی باشد
- کیفیت : اول اینکه کیفیتی برای اثر گذاری داشته باشه، و این اثر گذاری منجر به اقدامی بشه. این کیفیت میتونه فقط در یک بخش از اون محتوا باشه ولی باعث بشه که این محتوا اثر بذاره و در نهایت مخاطب اقدامی رو انجام بده. مثلا فرض کنید که یک کلیپ با تصویر کم کیفیتی تولید شده ولی فردی که در کلیپ در حال خواندن است صدای زیبایی داره و وقتی شما کلیپ را میبیند، خوشتون میاد و برای دوستان خودتون میفرستید تا اونها هم لذت ببرند.
- محتوا قابل ویرایش و مولد است: یعنی اینکه شما میتونید از متن یک سایت صدها پست اینستاگرامی درست کنید و آن را بارها میتونید تغییر بدید. یا یک کلیپی که در اینستاگرام قرار گرفته است را نیز همینطور. ازش ریلز درست کنید، ترکیبش کنید و …
- محتوا باید دغدغهای را رفع کند: یعنی اگر شما برای یک کارخانه کلیپ یا متن یا پوستری را آماده کنید که بسیار زیبا باشه و در آن از پیچیده ترین سبک های هنری استفاده شده باشه ولی دغدغه آن کارخانه را که فروش بیشتره رو فراهم نکنه شما تنها یک اثر هنری خلق کردین نه یک محتوا